Tilbage til oversigt

Skoliose kan behandles!

Klientudtalelse

Line var som barn altid en meget aktiv pige. Hun elskede at bevæge sig og sad sjældent stille. Hun gik til spring-
gymnastik i flere år og i perioder gik hun også til håndbold, fodbold, badminton og dans.

Da hun var 11 år begyndte hun at klage over smerter i ryggen og i hovedet. Vi troede først, det var vokseværk,
men som tiden gik, fik hun flere og flere smerter. Det var smertefuldt for hende, at sidde på stolen i skolen. Efter
skoletid hvor hun tidligere, havde været meget aktiv, ville hun kun ligge på sengen, hvor hun klagede over smerter.

Efterhånden kunne vi se, at hendes ryg blev mere og mere skæv, så vi henvendte os til lægen, som sendte os videre
til Viborg sygehus. Der var lang ventetid på sygehuset, og Line fik flere og flere smerter. Hun havde svært ved at
følge med i skolen pga. smerter og måtte ofte have smertestillende medicin. Vi henvendte os til en kiropraktor i Viborg,
som tog røntgenbilleder af Lines ryg. Billederne viste, at hendes ryg var 9 % skæv. Kiropraktoren kunne ikke hjælpe Line, da han var bange for at slide på hendes knogler.

Da Line endelig blev undersøgt af en læge på Viborg sygehus, fik hun diagnosen Skoliose. Det viste sig til vores store bekymring, at sygehuset hverken kunne behandle sygdommen eller smerterne men kun holde øje/kontrollere sygdomsforløbet. De sendte os dog videre til en fysioterapeut i Thorning, som skulle have gode erfaringer med at
afhjælpe rygsmerter. Fysioterapeuten gav med det samme udtryk for, at hun ikke kunne hjælpe med at holde sygdoms-udviklingen i skak, men at hun måske kunne lindre nogle af Lines smerter.

Behandlingen gik ud på at tape Lines lænd/ryg, for at holde den på plads. Det betød, at Lines bevægelsesmuligheder
var meget dårlige og da Line var overfølsom overfor den tape, der blev brugt, varede det ikke længe før vi måtte opgive behandlingen, som heller ikke havde gjort hende mere smertefri.

Som forældre var vi parate til at prøve hvad som helst, da vi kunne se, hvordan Lines livsglæde og aktivitet forsvandt.
Vi søgte på nettet om skoliose og faldt over en skoliosepatient, som rejste langt for at få behandling af Marlene på Viborgklinikken. Vi fik hurtig bestilt en tid, og første gang Line var til behandling hos Marlene, var Lines ryg meget skæv. Dels havde hun en ”pukkel” på den øverste del af ryggen og der var flere centimeters forskel på højden af hendes
skuldre og ligeledes på hendes hofter. Allerede efter den første behandling var ”puklen” på lines ryg rettet ud, og når
hun stod i oprejst stilling var det svært at se, at hun var en pige med skoliose.

Line fik hurtigt livsglæden tilbage og blev igen mere aktiv. For at Line kan være smertefri og hendes ryg kan holdes lige,
er Line nødt til at få behandlinger med jævne mellemrum (1-2 gange pr. mdr.) afhængig af hvor meget hun vokser og udvikler sig. I dag er Line 16 år, og må selvfølgelig stadig sige fra overfor visse sportsaktiviteter, men trives og er en
glad pige.

Vi tør ikke tænke på, hvordan Lines liv, havde været i dag, hvis hun ikke var i behandling hos Marlene. Som tidligere
nævnt gik Line til kontrol på Viborg sygehus, hvor lægerne fulgte sygdomsforløbet. Vi fortalte en af lægerne om behandlingen hos Marlene. Lægen mente ikke, at disse behandlinger var årsag til at sygdommen ikke udviklede sig,
og han mente, at det var spild af penge. Da line havde været til kontrol nogle gange, valgte lægen at afslutte kontrollen, med det argument, at ryggen var for lige.”